<$BlogRSDUrl$>

15.3.04

Dagens Blix 

Av brev frå Elias Blix til Johan Amundsen, 20.09.1866 (NBO Ms. fol. 688):
Min kjære Ven!

Siden jeg sidst skrev Dig til, er der faaregaaet [SIC] mange Forandringer med mig. Først og fremst har jeg skilt mig med Examen og har derfor faaet lidt mageligere Dage end jeg i den nærmeste forbigangne Tid har haft. Dernæst har jeg været i Nordland, har gjenseet mit kjære Hjem og er dermed bleven ligesom forynget – aldeles nordlandsk i Sind og Skind.
...
Rigtignok var jeg saa lykkelig at se et Glimt af Dig paa min Nordtur, men det blev desværre kun "Goddag – Farvel"; der blev ingen Tid til Samtale. Jeg haabede at skulle gjøre det saa meget grundigere Sydvejen, men – saa kom der Brev fra Nissens Skole, at jeg om 8 Dage maatte være i Christiania, hvis jeg ønskede en Post, som just var bleven ledig, – og saa bar det afsted i en flyvende Fart, uden at der engang blev Tid til at underrette Dig om min Reise. Saaledes fik jeg ikke engang se Dig paa Sydvejen. Derimod var jeg saa heldig at træffe Hr. Marstrander, der bragte mig Din Hilsen, og i hvem jeg fik en særdeles hyggelig Reisefælle til Throndhjem. Den 13de Aug. forlod jeg Gildesk. og den 19. var jeg i Christiania.

Jeg lever for Tiden særdeles vel, naar undtages, at jeg savner mit kjære Nordland.

Og hermed være Du paa det hjerteligste hilset, og hils alle Dine fra
Din stedse hengivne

E. Blix.
Adr. Skrædder Reiersen
Østregade
Fredagens Blix.
Send ein kommentar.
# lagt inn 15.3.04 0 kommentarar
Skriv ein kommentar
Send innlegget til nokon du kjenner

Kommentarar:

Skriv ein kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?