<$BlogRSDUrl$>

11.5.04

Menyen 

Brev frå Elias Blix til Marie Saxen Hansen, 12.05.1872 (framhald)
Derimod er det ikke videre rart med hendes Appetit; vi faar hende næsten ikke til at spise andet end lidt Melkesuppe med lidt Hvedebrød til samt en kop Kakao med et Stykke Kage; i de sidste Dage har hun dog nydt en Kop god Bouillon, og idag spiste hun da den omtalte Barselsuppe. Hvad denne egentlig bestod af, skal jeg ikke kunne sige, thi jeg maa bekjende med min Landsmand, den nordlandske Præst Peder Dass:

"I kongeligt Kjøkken jeg aldrig har vært
og blev ej af fremmede Mestre oplært
en Suppe paa Tydsk til at koge;"

men Vaagekonen paastod, at det var noget aldeles Extraordinært, og saa maa jeg jo tro det, skjønt det for mine ukyndige Øjne saa ud som almindelig Kjødsuppe med Boller og Kalvenyrer i; ja, den tydske Mad er vel rar, kan Du tro! dog det kan Emma langt bedre end jeg skildre Dig; hun har sagt Tydskerne ligeud, at de aldeles mangler Evne til at lave spiselig Mad, og derimod saaledes skildret alle de norske Herreretter for dem, at vor Værtinde ganske bestemt tror, at "Norwegen" er et Land, der flyder af Melk og Honning, saa jeg ofte har haft mine store Løjer deraf.
Send ein kommentar.
# lagt inn 11.5.04 0 kommentarar
Skriv ein kommentar
Send innlegget til nokon du kjenner

Kommentarar:

Skriv ein kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?