<$BlogRSDUrl$>

18.12.06

Kaldt og mørkt 

Lesarspørsmålet om "Kaldt og mørkt" har engasjert mange (sjå kommentarane). I posten fekk eg Terje Aarset sin forvitnelege artikkel. Eg slepp å referere den sjølv, for onsdag som var (ja, det har vore litt travelt i det siste) fekk eg hyggeleg epost frå NRK. Eg tillet meg å sitere:
Leser fra tid til annen din Blix-blogg.Der fant jeg også et spørsmål om "KALDT OG MØRKT". Dette er en av de sangene som blir etterlyst hvert eneste år i ukene frem mot jul i aviser og blad. I gamle sangbøker har den overskriften "MOT JOL", som er en treffende tittel på typiske situasjoner i mange norske hjem i en travel førjulstid: "Barnet spør kor langt det lid, enno fram til joletid. Mor så mangt har med å fara,l ikevel ho støtt lyt svara".

Teksten er skrevet av Lauritz Hov fra Øyer i Gudbrandsdalen. Han var lærer i Østre Gausdal da han skrev diktet, og fikk det trykket i målbladet "Bonden" på Lillehammer 30.12.1912.

Melodien er fjernt fra Søraas sine slektninger,den er skrevet av en annen lærer som hette Anders Hove. Melodien ble sendt til lokaltrykkeren P.M.Gjerde i Volda. Han ga ut musikktidsskriftet "Norsk Toneblad" og der kom "JOLEKVAD" som det hette da på trykk oktober 1913.

Søraas har sangen med i sin sangbokutgave 1929(den gule nynorskutgaven), og den står også i Nordahl Rolfsens lesebok.

Håper dette kan være oppklarende med en riktig god jul

Vennligst

Nils Abrahamsen (Sangtimen)
# lagt inn 18.12.06 0 kommentarar
Skriv ein kommentar
Send innlegget til nokon du kjenner

Kommentarar:

Skriv ein kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?