<$BlogRSDUrl$>

18.6.07

Nansen-musikk 

Nordlys (papirutgåva) presenterte 6. juni ein ny dokumentarfilm om Fridtjof Nansen, regissert av Kurt Salo. Filmen "Polhavets pionerer" kjem på NRK til hausten, ser det ut til. Verkeleg interessant (for BlixBlog) blir denne passasjen:
- Jeg fant mye unikt materiale ved Nasjonalbiblioteket. Spesielt bildene fra ekspedisjonen er fantastisk flotte og detaljerte, sier Salo.
På ett av disse bildene oppdaget Nils P. Johansen [som lagar filmmusikken], kjent som ene halvdelen av Bel Canto, et gammelt trøorgel.
- På bildet satt Nansen og spilte på dette orgelet, og etter det vi har funnet ut var det mye av Edvard Griegs musikk som ble spilt om bord - Nansen og Grieg var nemlig nære venner, sier Johansen.

Effektiv musikk
Dermed gikk turen til Tromsø Museum, hvor Johansen fant hele tre orgel av samme type som på Fram.
- Jeg valgte ut det ene, som faktisk ble brukt til å komponere sangen "Eg veit meg eit land", så det var med en viss ærefrykt jeg tok fatt på oppdraget, smiler musikeren, og forteller at han hentet ut lyder fra orgelet, som han deretter brukte til å lage låter basert på Griegs komposisjoner.
- På denne måten forsøker jeg å gjenskape stemningen om bord, sier Johansen, og mener musikken fungerer veldig godt sammen med de gamle bildene fra freden [SIC].
Av dette kan ein slutte at orgelet må ha tilhøyrt Tromsø-organisten Adolf Thomsen. Her høver det å minne om Elias Blix' vesle hyllingskvad til Nansen.

Nordlys-klippet har eg fått via Gulbrand Alhaug og Terje Aarset.
# lagt inn 18.6.07 0 kommentarar
Skriv ein kommentar
Send innlegget til nokon du kjenner

Kommentarar:

Skriv ein kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?